SandraBrandt.nl

Categorieën
Blog

Trademark stress

Complaint Free in de US

Er blijkt aan de andere kant van de oceaan iemand te zijn die al tien jaar zijn leven vult met de oefening in klaagvrij leven en dat uitdraagt op zijn manier. Zijn naam is: Will Bowen van ‘a Complaint Free world’. Hij is de man van de paarse armbandjes. Misschien is dit geen nieuws voor je, voor mij wel. Alhoewel ik had er wel eens zijdelings van gehoord maar het drong niet echt tot me door destijds. Ik ben me pas sinds kort gaan verdiepen in zijn manier van werken en leven. Zijn boek heb ik bijvoorbeeld pas net twee weken in huis.

Paarse armbandjes

Will Bowen gebruikt een hulpmiddel bij de klaagvrij oefening en dat is een paarse armband. De bedoeling is dat je deze uiteindelijk 21 dagen onafgebroken aan 1 pols weet te houden. Dat kan als je hardop niet klaagt, zeurt of roddelt. Telkens als je merkt dat je dat wel doet gaat de armband weer naar de andere arm. Leuk detail: als je opmerkt dat een ánder klaagt en je wilt daar wat over zeggen dan moet jouw armband eerst naar je andere pols want volgens Will Bowen klaag jij dan ook weer.

Complaint Free trainer

Onze paden kruisten elkaar in januari. Ik werd getaggd door één van mijn connecties onder een post van hem. Hij zocht namelijk mensen die zich wilde laten certificeren als Complaint Free trainer. Ik schreef me in, nieuwsgierig naar de mogelijkheden en kreeg een skype gesprek met zijn dochter aangeboden voor een eerste kennismaking met hun bedrijf.

Lia Bowen

We hadden een gesprek over onze missies, over het overlijden van haar oma, mijn vader… Ze vertelde me verder dat haar vader soms aanvragen krijgt uit Europa voor presentaties die hij niet inwilligt omdat hij liever in de buurt van zijn gezin blijft. Aangezien ik wel graag de grotere podia betreed zag ik wel een win/win! Na afloop liet ze weten dat ik was ‘aangenomen’ en zaterdag 18 februari kon starten met de training. Die zou beginnen met een skype bijeenkomst met trainers-in-spé vanuit Dubai, China, Amerika en Canada.

De bewuste zaterdag kwam dichterbij en er kwam een document binnen in mijn inbox. Een document om te tekenen voordat we van start zouden kunnen gaan.

Trademark

Complaint Free zou een trademark zijn wat niet gebruikt mocht worden tenzij Will’s programma zou worden gegeven. Ik nam het niet zo serieus maar ging even later toch twijfelen. Zou het wel loslopen of liep ik grote financiële risico’s als ik doorging met mijn ding te doen. Zou ‘klaagvrij’ dan ook niet meer mogen?

Klaagvrij oplossen

Iemand zei me dat ik niet door hem het kaas van mijn brood moest laten eten. Een ander vond dat hij toch niet zo moest klagen. En weer iemand anders vond dat ik zo mijn inboedel op het spel zou zetten. Deze reacties waren voor mij een makkelijke aanleiding om in een klaagmodus jegens hem en mezelf (want was ik nou naïef?) te schieten. Toch pakte ik ook dit weer mee in de klaagvrij oefening. Ik vroeg mezelf af hoe ik het het liefst voor me zag en dat was een 1 op 1 skype met WIll Bowen himself. Om dat verzoek aan hem te laten blijken moest ik wel even mijn kritische stem voorbij in mijn eigen hoofd die zei: ‘wie ben jij nou helemaal, die man heeft heus geen tijd om even met jou apart te skypen hoor’.

Netwerk hulp

Ondertussen hielp een grote groep uit mijn netwerk mee om meer duidelijkheid te krijgen over merkregistratie en de mogelijke consequenties. Onverwacht bleek dat het merk Complaint Free verlopen was en niet bekend in de Benelux. Er kwamen ook berichten van betrokken mensen die me aanraadden om zo gauw mogelijk de naam Klaagvrij te laten registreren. Anderen gaven met dezelfde gedrevenheid hun oprechte tegenovergestelde mening. Ik vond het ontzettend fijn te merken dat ieder de tijd nam om zijn/haar perspectief te delen.

Voorbereiding

Will Bowen wilde met mij skypen op het tijdstip wat ik had voorgesteld! Het was donderdagavond 19.50u en het was bijna zover. De kinderen sliepen, mijn partner was de deur uit en ik maakte het sfeervol en rustig in de huiskamer voor de juiste intentie. Ik wilde hem ‘tegemoet gaan’ vanuit een wederzijds respect van mens tot mens. Ik had twee punten te bespreken in deze volgorde:

1- het delen van mijn droom namelijk een presentatie samen maken met de sterkste kanten uit ons eigen klaagvrij onderzoek waar we beide achter staan die ik in Europa kan geven. Gebruik makend van zijn netwerk, verzoeken uit Europa die bij hem komen en met een bevredigende prijsafspraak voor beide partijen.

2- duidelijkheid over de Trademarks

 

Skype ontmoeting

Even leek het niet door te gaan. Twee minuten voor onze afspraak ontving ik het bericht dat hij zijn skype niet goed kon krijgen en daar al twee uur mee bezig was. Ik bedacht allerlei alternatieven maar probeerde vervolgens gewoon hem per skype te contacten en… toen werkte het! Het was direct een fijne ontmoeting. Echte interesse van beide kanten. Na een korte kennismaking vroeg hij me waarvoor ik met hem wilde praten. Ik vertelde hem de twee punten die ik wilde bespreken en ging van start.

Onverwachte wending

Al snel leek hem de training tot Complaint Free trainer niet geschikt voor mij. Dit sloot precies aan op mijn gevoel. Ik heb mijn eigen methode, training en weg al gevonden en hij leidt mensen op om precies zijn programma te kunnen verkondigen.

Mijn wens tot co-creatie als collega experts vond hij mooi alleen had hij de tijd niet om zich daarvoor in te zetten. Ik was blij dat hij oprecht was en zag vermoeidheid in zijn ogen en lijf.

Opeens kwam er iets nieuws in mij op. Ik vertelde over mijn boek en vroeg of hij misschien een korte review in één zin wilde schrijven. Daar reageerde hij enthousiast op en toen ik opperde dat een voorwoord nog mooier zou zijn bleek hij ook dát te willen doen!

En het punt over de merknamen? Klaagvrij kan ik gewoon gebruiken vond hij, het was meer dat zoveel mensen Complaint Free met hem associëren en hij daar al 10 jaar werk in heeft zitten. Ik kan het begrijpen en feitelijk is er nu geen uitdaging op dit vlak. Dat is pas zo als ik het zou gaan vertalen in Engels, ook weer een nieuw idee voortgekomen uit deze situatie. Als dat zover is contact ik hem gewoon opnieuw om tot een fijne oplossing te komen.

 

 

 

Door Sandra

Klaagvrij expert | Auteur van Klaagvrije maandag | Helpt teams naar eigenaarschap, productiviteit en zingeving.